Top 10: Filmåret 1973

Bubblare: American Graffiti, High Plains Drifter

Måste se: La Planète Sauvage, Shurayukihime / Lady Snowblood, Paper Moon, The Baby, La Nuit des étoiles Filantes / A Virgin Among the Living Dead, Mean Streets, Coffy, Amarcord, Serpico, The Sting, Charlotte’s Web, Scarecrow, The Last Detail


10. La Rose de Fer


Surrealism. Frankrike. Jean Rollin.

9. My Name is Nobody


Spaghetti-western. Italien. Tonino Valerii

8. Contes Immoraux / Immoral Tales


Erotik. Frankrike. Walerian Borowczyk.

7. Don’t Look Now


Rysarmysterium. Storbritannien. Nicolas Roeg.

6. Kyôfu Joshikôkô: Bôkô Rinchi Kyôshitsu / Terrifying Girls’ High School: Lynch Law Classroom


Pinky violence. Japan. Norifumi Suzuki.

5. The Long Goodbye

Neo-noir. USA. Robert Altman.

4. The Holy Mountain

Avant-garde. Mexiko. Alejandro Jodorowsky.

3. Badlands

Drama. USA. Terrence Malick.

2. The Wicker Man


Mysterium. Storbritannien. Robin Hardy.

1. The Exorcist


Rysare. USA. William Friedkin.

 

Fler 1973-topplistor:

Fripps filmrevyer

Filmitch

Movies-Noir

6 thoughts on “Top 10: Filmåret 1973

Add yours

  1. Ojoj, du levererar en sällsam lista som väntat och sig bör. Vi har två överlapp i Badlands och The long goodbye men i övrigt är det många nya titlar för mig.

    Du måste ta chansen och se Paper moon. Tror du skulle gilla den.

    Sisters har jag tänkt se inför nästa topplista, 1972. Jag går strikt efter imdb efter lite velande fram och tillbaka. Nu är det imdb-årtalet som gäller. Därmed basta! Just denna film är utsmetad. Den visades på en festival i USA under 1972, hade biopremiär i USA 1973 och biopremiär i Sverige 1974. Antar att det bara är att välja ett årtal som passar! 😀

    Contes Immoraux… Citat från ”User reviews” på imdb: ”Some Crazy European Stuff” LOL

    Gilla

    1. Paper Moon och Den Fantastiska Planeten är två filmer som verkar falla i min smak helt klart. Har tänkt sett dem sedan en tid tillbaka men blev inte av inför listan.

      Och du har helt rätt angående Sisters – den står som 1972 på imdb och jag följer också principen att följa imdb för årsbestämning men den råkade slinka igenom av förvirringen du nämner. 🙂

      Därför ändrade jag snabbt i listan och fick nu chansen att plocka in kyrkogårdssurrealen La Rose de Fer av Jean Rollin på 10:e plats! Fick lite dåligt samvete att den inte fick plats först men nu kom den med.

      Contes Immoraux är minst sagt kreativ och galen ”eurotika”, hahaha. Är också svårt att tvätta bort bilderna från episoden La Bete, som regissören sedan gjorde till en långfilm på egna ben. Men alla episoder i Contes Immoraux är… ganska märkliga.

      Liked by 1 person

  2. Kul och bra lista, the holy mountain-klippet var ju härligt! (har dock inte sett filmen)

    Jag hann inte med en lista själv, men hade nog haft badlands och Dont look now högt på listan.

    Gilla

    1. Badlands är min absoluta favorit när jag är på det humöret och Don’t Look Now är nog högre på listan vissa dagar. The Holy Mountain är en av dom mest originella filmer jag någonsin sett, utan att underdriva det minsta. ”Surrealistisk Kubrick” skulle den kunna beskrivas som. Du kan göra en lista senare. 🙂

      Gilla

  3. Du gillar din surrealism, något jag får erkänna sällan går hem hos mig 🙂

    10. Ej sett, kände inte till.

    9. Kul spaghetti-komedi. Blir sugen på att se om den.

    8. Ej sett, kände inte till.

    7. Vill gilla denna, men efter två tittar konstaterar jag att den inte funkar på mig, trots en del bra saker/scener.

    6. Ej sett, kände inte till.

    5. En film i min stil. Skön neo noir med en lika skön huvudroll.

    4. Ej sett, men gillade inte alls stilen i hans El Topo…

    3. Bra, men ingen favorit.

    2. Behöver ses om, kombinerar en kuslig atmosfär med lite för mycket flummeri.

    1. En bra skräckfilm, även om det inte är någon favorit.

    Gilla

Kommentera

Create a website or blog at WordPress.com

Upp ↑

